امام خوبان

جهت تعجیل در ظهور امام مهدی(عج) صلوات

آمد آن ماهی که به انتظارش بودیم // روزه داران رویتان سفید،ماه مبارک رمضان رسید
ساعت ٧:٥٩ ‎ب.ظ روز شنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۸ 

منبع:http://www.alghaem.net

مضان، ماه اُنس دوستان خدا از راه رسید و غریو شادی و همهمه عاشقان به آسمان برخاست و مژده اسارت شیطان و هوای نفسْ در همه جا پیچید. آری، آمد آن ماهی که به انتظارش بودیم

 

ایلنا:  رمضان، ماه اُنس دوستان خدا از راه رسید و غریو شادی و همهمه عاشقان به آسمان برخاست و مژده اسارت شیطان و هوای نفسْ در همه جا پیچید. آری، آمد آن ماهی که به انتظارش بودیم؛ ماهی که جان را طراوتی دوباره می‏بخشد و روان آدمی را زنگار از چهره می‏شوید. طلیعه این ماه مبارک را بر ره پویان کوی حقیقت تبریک می‏گوییم.



کلمات کلیدی: رمضان
 
امام مهدی در قرآن
ساعت ٧:٢٥ ‎ب.ظ روز شنبه ۳۱ امرداد ۱۳۸۸ 

مقاله از hawzeh.net

http://www.hawzah.net/Hawzah/Magazines/MagArt.aspx?MagazineNumberID=5722&id=56826

اشاره:

مقالة حاضر به بررسی آیاتی از قرآن کریم پرداخته است که دو فرقة شیعه و سنی در ذیل آنها روایاتی تفسیری دربارة امام مهدی(ع) نقل کرده‌اند. این آیات که تعدادشان بالغ بر هشت آیه است به ترتیب از ابتدا تا انتهای قرآن به صورت ذیل بررسی شده‌اند:

ابتدا روایات تفسیری فریقین در ذیل هشت آیه که مجموعاً 44 روایت از شیعه و 65 روایت از اهل سنت می‌باشد به صورت دسته‌بندی نقل شده و سپس به بررسی مقارنه‌ای و تطبیقی این روایات از نظر محتوا و سند پرداخته شده است.

لازم به ذکر است که به دلیل اختصار از ذکر متن عربی روایات و سند آنها خودداری شده است.

در قسمت اول این مقاله پس از بیان مقدمه‌ای در زمینة تبیین موضوع و آشنایی با اصطلاحاتی چون تفسیر و تأویل، به بررسی روایات تفسیری ذیل آیة 69 سورة نساء پرداخته شد و روایاتی که در مصادر شیعی در این زمینه نقل شده است، بررسی شد. در این قسمت ابتدا روایات تفسیری سنی در ذیل آیة یاد شده، و در ادامه سایر آیات مرتبط با موعود قرآن بررسی خواهد شد.


کلمات کلیدی: امام مهدی ، اهل بیت
 
رجعت
ساعت ۱٠:۱۱ ‎ب.ظ روز جمعه ۳٠ امرداد ۱۳۸۸ 
 در لغت به معناى بازگشت وبازگشتن به دنیا پس از انتقال به جهان دیگر است. و در اصطلاح بدین مفهوم است کهامامان خاندان وحى ورسالت (ع) وانبوهى ازکسانى که جهان را بدرود گفته اند، بار دیگر پس از حضرت مهدى (ع) وپیش از شهادت او به خواست خداوند واراده حکیمانه او، بدین جهان باز مى گردند. نخستین رجعت کننده، امام حسین (ع) است وپس از ایشان، همه امامان اهل بیت (ع) یکى پس از دیگرى رجعت مى کنند (1)

رجعت، از عقاید مسلم شیعه است و آیات وروایات در این باره، بیش از حد شهرت وتواتر است .

در یادداشت هاى مرحوم دهخدا از ظهور حضرت بقیة الله (ع) و از نزول حضرت مسیح (ع) نیز "رجعت " تعبیر شده است (2) که از نظر معناى لغوى درست است ولى از نظر اصطلاح، صحیح نیست زیرا رجعت در اصطلاح کلامى شیعه، عبارت از بازگشت پس از مرگ است، در حالى که وجود اقدس حضرت صاحب الزمان (ع) در پشت پرده غیبت است واز پرده بیرون مى آید، و وجود مقدسى حضرت عیسى (ع) در آسمان هاست که پس از ظهور ولى عصر(ع) او نیز نازل مى شود و در پیاده کردن عدالت اجتماعى، یار و مددکار آن مهر تابان مى شود. از این رهگذر در مورد امام زمان (ع) ظهور تعبیر مى شود و درباره حضرت عیسى (ع) "نزول "، و تعبیر رجعت اصطلاحى در حق آن ها صحیح نیست. وامَا فرمان رجعت، همانند فرمان ظهور، از طرف خداوند متعال صادر مى شود و جمعى از بندگان خالص خداوندکه سال ها و احیاناَ قرن ها پیش ازآن، دیده از جهان فرو بسته اند، باز مى گردند وتجلى قدرت خداوند را در دولت کریمه حضرت مهدى (ع) می بینند . (3)

سؤال مهم این است که آیا رجعت اختیارى است ناگفته پیداست افرادى که براى انتقام وتنبیه رجعت مى کنند، هرگز به میل واراده خود برنمى گردند، بلکه به مصداق کافر به جهنم نمى رود، کشان کشان مى برندآن ها نیز ناگریر تن به رجعت نمى دهند، که رجعت براى آن ها بسیار ذلت بار وسخت است. ولى در مورد مؤمنین به نظر مى رسدکه اختیارى خواهد بود نه اجبارى. مفضل بن عمر مى گوید: در خدمت امام صادق (ع) صحبت از حضرت ولى عصر(ع) شد واز افرادى که عاشقانه انتظار ظهور او را مى کشند وپیش از نیل به چنین سعادتى از دنیا مى روندگفت وگو شد، فرمود: هنگامى که حضرت ولى عصر(ع) قیام کند، مأمورین الهى در قبر با اشخاص مؤمن تماس مى گیرند وبه آن ها مى گویند: اى بنده خدا مولایت ظهورکرده است، اگر مى خواهى به او بپیوندى آزاد هستى، واگر بخواهى در نعمت هاى الهى متنعم بمانى باز هم آزاد هستى (4)از این حدیث استفاده مى شود که رجعت در مورد مؤمنان، اختیارى است .

 

 

1.امام مهدى (ع) از ولادت تا ظهور سید محمدکاظم قزوینى ص 792.

 


کلمات کلیدی: رجعت
 
طاووس بهشتیان
ساعت ۱٠:۱٢ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۸ امرداد ۱۳۸۸ 
امام زمان علیه السلام

مؤلف ارجمند کتاب مکیال المکارم، در بخش چهارم کتاب خود جمال و زیبایی حضرت مهدی(عج) را به عنوان یکی از ویژگی‏ها و خصایص آن حضرت که مایه لزوم دعا برای ایشان است، برشمرده و می‏نویسد:

بدان که مولای ما حضرت صاحب‏الزمان(عج) زیباترین و خوش صورت‏ترین مردم است؛ زیرا که شبیه‏ترین مردم به پیغمبر اکرم‏(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) می‏باشد. (1)

از بررسی روایات و مطالعه حکایات نیک‏بختانی که توفیق زیارت آن امام را یافته‏اند نیز برمی‏آید که قامت و رخسار نازنین امام ‏عصر(علیه‌السلام) در کمال زیبایی و اعتدال بوده و جزء جزء سیمای مبارکش دل‏ربا و خیره‏کننده است .

قیامت قامت و قامت قیامت                                          قیامت کرده‏ای ای سرو قامت

مؤذن‌ گر ببیند قامتت را                                                به قد قامت بماند تا قیامت

آری، همین قامت رعنا و رخسار دل‏ربا بوده است که موجب شده هزاران عاشق دل‏سوخته هر صبح و شام با زاری و التماس از خدای خود بخواهند که:

أَللَّهُمّ أَرِنِی الطَّلْعَةَ الرَّشیدَةَ وَ الغُرَّةَ الحَمیدَةَ وَاکحَلْ ناظِری بِنَظَرَةٍ مِنّی إلَیْهِ؛ خداوندا! آن چهره زیبا و جمال دل‏آرا را به من بنمای و دیدگان مرا با یک نگاه به او روشن ساز.

آن حضرت، افزون بر همه زیبایی‏های ظاهری، جامع همه کمالات روحی و سجایای اخلاقی نیز هست و همین امر نیز موجب شده که ایشان از نظر خلق و خو نیز شبیه‏ترین مردم به پیامبر گرامی(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) باشد.

 


کلمات کلیدی: امام مهدی